Page 4 - Zpravodaj Jalubí 2015
P. 4
» informace «
problémy s nedostatkem míst se tzv. skládkováním, tj. uložením do přírody. Od ledna 2015 platí
přesouvají do základní školy nový Plán odpadového hospodářství ČR pro roky 2015—2024.
Zákonem je zaveden zákaz skládkování od r. 2024. Příslušný pa-
Přístavbou pavilonu pro 26 dětí mateřské školy v roce 2011 byl ragraf v novele zákona o odpadech stanovuje, že na skládky je od
vyřešen problém s nedostatkem kapacity pro umístění dětí před- r. 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad (z popelnic)
školního věku. V současné době se obec se stejným problémem a recyklovatelné a využitelné odpady vyjmenované prováděcím
potýká v základní škole. Jediným řešením je rozšíření výukových předpisem. Zákonodárci přijatým zákonem sledují, že budou
kapacit přístavbou vhodného objektu. uváděny do provozu linky na dotříďování domovního odpadu
V základní škole je v současné době 5 plně obsazených tříd. z vyvezených popelnic. To s sebou přinese potřebu pokrytí zvý-
Dlouhodobě nás, až do dnešních dnů, trápí problémy spojené šení nákladů a tím navýšení poplatků.
s naprostým nedostatkem prostorů pro školní družinu. O tyto Možnosti zlepšení nakládání s komunálním odpadem existují,
prostory přišla škola před několika lety, kdy z původních čtyř záleží však na každém z nás. Náklady na směsné odpady lze
ročníků byl I. stupeň základního vzdělávání rozšířený na pět snižovat především předcházením vzniku odpadů a zvýšením
ročníků a místnost školní družiny bylo nutno uvolnit pro tento množství vytříděných surovin. Na prvním místě v hierarchii na-
pátý ročník. Jediným prostorem pro školní družinu je malá míst- kládání s odpady je předcházení vzniku odpadu. To znamená, že
nost, původně užívána jako školní knihovna. V posledních šesti odpad vůbec nevzniká, nebo že ho vzniká poměrně méně. Zamy-
letech se zvýšil zájem o školní družinu, který nejsme schopní sleme se před každým nákupem nad nakupovaným množstvím
uspokojit. Tato potřeba je pochopitelná, do obce se stěhují mladé a také nad tím, jak bude s předmětným obalem naloženo – zda
rodiny, zvýšením důchodového věku skončila doba hlídání dětí se dá ještě využít jako surovina, nebo musí skončit v popelnici
babičkami. Většina rodičů v současnosti upřednostňuje aktivní a následně na skládce. Můžeme například nakupovat nebalené
vyplnění času jejich dětí. Před čtyřmi lety byl vybudován objekt zboží anebo ve vratných obalech. Musíme každý nový nákup
pro 26 dětí, jejíž plánovaná kapacita byla ze strany některých odnášet v dalších a dalších PE taškách, místo abychom používali
místních iniciativ předmětem ostré kritiky pro zbytečnou předi- opakovaně vlastní látkovou tašku? Co tak používat dobíjecí bate-
menzovanost z důvodu očekávaného poklesu porodnosti. Opak rie! Zvažujme, které zboží má na životní prostředí menší dopad
je pravdou, porodnost neklesá a mateřská škola se začíná opět (výrobky z přírodních materiálů, výrobky se značkou ekologicky
potýkat s nedostatkem míst. V současné době přechází tyto děti šetrný výrobek, zboží bez obsahu nebezpečných látek, těžkých
do základní školy a k únorovému zápisu do 1. třídy očekáváme kovů, rozpouštědel apod.), výrobky z recyklovaných materiálů.
asi 37 dětí. A tak bychom mohli ve výčtu pokračovat. Možné je všechno, jen
Z tohoto důvodu je nutno situaci řešit již nyní a vytvořit pod- se nad tím musíme zamyslet. Když už nám ale odpad vznikne,
mínky pro otevření dvou prvních tříd. Současně je třeba řešit je důležité jej dobře vytřídit, čímž získáváme cenné suroviny.
také zmiňované kapacitní problémy školní družiny a knihovny. Přírodní zdroje nejsou nevyčerpatelné, takže tříděním šetříme
Vzniklé prostory by bylo možné rovněž využívat pro uvažované nejen přírodu, ale i svoji peněženku, a také veřejné zdroje, které
přípravné třídy, odborné počítačové a jazykové učebny a zájmo- mohou být využity na rozvoj obce, kulturu, sport….
vou činnost dětí nebo vzdělávání 3. věku. K předcházení vzniku odpadu řadíme i domácí a komunitní
Základní škola se snaží maximálně využívat vhodných dotačních kompostování, protože tím nezatěžujeme popelnice. Ba naopak,
programů. Velká část výzev k podání žádostí o dotaci je směro- tvorbou kompostu a jeho zpracováním vrátíme do půdy zpět
vána na financování vybavení prostor pro školní i mimoškolní potřebné živiny.
aktivity a zájmovou činnost. Zde se nabízí možnost financování Naše obec se dlouhodobě snaží zlepšovat podmínky v rámci
vybavení nově vzniklých prostor. systému nakládání s odpady. V letošním roce došlo k rozšíření
Zastupitelstvo obce rozhodlo řešit vzniklou situaci jako prioritu o sběrné místo za mostem naproti zdravotního střediska, což jis-
v roce 2015. V současné době probíhá veřejná soutěž na dodava- tě uvítají obyvatelé z této místní části. Podle potřeby jsou rovněž
tele projektové dokumentace a dodavatele stavby. Byla podána doplňovány nádoby na tříděný odpad. Obec Jalubí se v letošním
žádost o investiční dotaci na MŠMT ČR na rozšíření výukových roce zapojila do sdružení obci, které si bude od r. 2016 provádět
kapacit. Vzhledem k tomu, že demografická křivka v obci neklesá, svoz tříděných odpadů ve vlastní režii. Tímto je sledováno snížení
jedná se o dlouhodobě udržitelnou investici a další kvalitativní nákladů na svoz a likvidaci této skupiny odpadů, jakož i pružnější
posun školního vzdělávání v naší obci. vyvážení sběrných míst podle potřeby. Za tímto účelem pořídilo
sdružení obcí svozový vůz a doplnění chybějícími kontejnery
v hodnotě cca 6,2 mil. Kč. Na financování projektu byla přiznána
třídění odpadů se vyplatí obcím i lidem, dotace z Evropských fondů a Státního fondu životního prostředí
kteří v nich žijí výši 90 % tj. cca. 5,6 milionů korun. Zbývající část 600 tis. Kč bude
hrazena z rozpočtu sdružených obcí. Od letošního roku mají
Odpady jsou celosvětově vnímány jako tíživý problém moderní občané možnost průběžného odkládání dosloužilých domácích
civilizace. Přestože sledujeme v posledních letech výrazné zlep- a kuchyňských spotřebičů, elektro, elekroniky, baterie a nebez-
šení nakládání s odpady, je stále velká část odpadu likvidována pečného odpadu, a to každou středu od 8:00 do 17: 00 hodin nebo
[ 4 ]